Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Startsida e-tjänster
Logga in
  • StartsidaPil
Hantering av dina personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer, adress, fastighetsbeteckning, telefonnummer och e-postadress. Anledningen till att vi behandlar dina personuppgifter är för att vi ska kunna handlägga ditt ärende och fullgöra vår uppgift som myndighet.

Vi har fått dina uppgifter från dig själv. I samband med handläggningen kan vi komma att hämta kompletterande uppgifter från fastighetsregister och andra allmänt tillgängliga källor.
Vi tillämpar alltid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. 
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Dina uppgifter kommer att sparas. 
De personuppgifter vi behandlar om dig, kan komma att delas med andra förvaltningar inom kommunen, överprövande instans ex. Länsstyrelsen och de personuppgiftsbiträden som behandlar information för vår räkning 
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Utgångspunkten är att vi inte överför dina personuppgifter till ett land utanför EU, om det ändå skulle behövas så informerar vi dig.
Personuppgiftsansvarig är miljö- och byggnadsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på mbn@hammaro.se 
Du når vårt dataskyddsombud via dataskyddsombud@hammaro.se eller 054-51 50 00. 
Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter, har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten IMY.

Läs gärna mer på www.hammaro.se/dataskyddsforordningen

Söka bygglov och andra åtgärder

För att använda vår e-tjänst för bygglov och andra åtgärder, loggar du in med din e-legitimation (för närvarande endast BankID).

I vår e-tjänst ansöker och anmäler du byggärenden gällande:

  • Bygga nytt (bygglovspliktig åtgärd)
  • Bygga till (bygglovspliktig åtgärd)
  • Inglasning av befintlig balkong/uteplats
  • Bygga ny attefallsbyggnad (anmälningspliktig åtgärd)
  • Attefallsåtgärder (anmälningspliktig åtgärd)
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivning av byggnad
  • Marklov
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsdispens (byggnation inom strandskyddsområde)
  • Skyltar och ljusanordningar
  • Mur och plank
  • Trädfällning

Företagsombud

Om du agerar för ett företag, kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att ansöka och sedan följa ärendet.
Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Jag har inte digitala handlingar?

Om du inte har dina bygghandlingar digitalt, kan du ändå skicka in din ansökan/anmälan via e-tjänsten.
Eventuella handlingar kan du komplettera med senare, via vanlig post, e-post eller via vår e-tjänst Komplettera ditt pågående ärende.

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggningen av ditt ärende och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. 
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.

Länk till information om bygglovstaxan

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Ansökan eller anmälan tas emot av miljö- och byggförvaltningen och blir fördelad till en handläggare.
Vi kommer att kontakta dig löpande, via digital post eller angiven e-postadress, under tiden vi handlägger ditt ärende.

Observera att handläggningen av ärendet inte påbörjas, förrän ansökan eller anmälan är komplett med alla handlingar som behövs.
Saknas något, kommer handläggaren att kontakta dig och begära en komplettering.

Problem att logga in?

Har du problem med e-tjänsten, kontakta då gärna e-tjänstens administratör via e-post eller telefon 054-51 51 89.


Klicka på Logga in för att starta din anmälan/ansökan. 
För att logga in på tjänsten behöver du e-legitimation.

Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp på denna sida (klicka på Meny).

Är du redan inloggad, tryck Nästa.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@hammaro.se

Besök oss

Mörmovägen 5, Skoghall

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Startsida e-tjänster