För att använda vår e-tjänst för bygglov och andra åtgärder, loggar du in med ditt BankID.
I vår e-tjänst ansöker och anmäler du dina byggärenden gällande:
- Bygga nytt (bygglovspliktig åtgärd)
- Bygga till (bygglovspliktig åtgärd)
- Bygga ny attefallsbyggnad (anmälningspliktig åtgärd)
- Attefallsåtgärder (anmälningspliktig åtgärd)
- Inglasning av balkong/uteplats
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivning av byggnad
- Marklov
- Skyltar och reklamvepor
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispens (byggnation inom strandskyddsområde)
- Mur och plank
- Solenergianläggning
Företagsombud
I e-tjänsten kan du agera som ett så kallat företagsombud, dvs. du företräder ett företag eller en förening.
Det kan du göra du för en privatperson (företaget agerar för en privat kunds räkning), för ett annat företag (kunden är ett annat företag), för det företag du arbetar på (företaget ansöker åt sig själv) eller som ordförande/kontaktperson för en förening.
Om du agerar som företagsombud, kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att ansöka och sedan följa ärendet.
Du som loggar in blir därmed kontaktperson (företagsombud) i det inlämnade ärendet.
Ombud för privatperson
Du som exempelvis närstående, vän eller granne, kan vara ombud och söka för en annan privatpersons räkning.
Tänk på att det kan behövas en fullmakt för att företräda en annan person.
Du loggar in med ditt eget personliga BankID, men anger sökandes personuppgifter i e-tjänsten.
Du själv hamnar automatiskt som ombud på ärendet, vilket medför att både du och sökande får tillgång till hela ärendet digitalt.
Sökande kommer dock fortfarande att stå för ansökan och även vara fakturamottagare.
Skyddad identitet
Du som har skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter, kan inte använda e-tjänsten.
Vänd dig då till miljö- och byggförvaltningen, så hjälper vi dig att ansöka på annat sätt.
Jag har inte digitala handlingar?
Om du inte har dina bygghandlingar tillgängliga digitalt, kan du ändå skicka in din ansökan/anmälan via e-tjänsten.
Eventuella handlingar kan du komplettera med senare, via vår e-tjänst Komplettera ditt pågående ärende, via e-post eller via vanlig post.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av miljö- och byggförvaltningen och ärendet blir fördelat till en handläggare.
Vi kommer att kontakta dig löpande, via digital post eller angiven e-postadress, under tiden vi handlägger ditt ärende.
Observera att handläggningen av ärendet inte påbörjas, förrän ansökan eller anmälan är komplett med alla handlingar som behövs.
Saknas något, kommer handläggaren att kontakta dig och begära en komplettering.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggningen av ditt ärende och det är du som sökande som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiftens storlek beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Här kan du se kommunens byggtaxa enligt plan- och bygglagen
Problem med att tjänsten inte fungerar som den ska?
Har du tekniska problem med e-tjänsten, kontakta då gärna e-tjänstens administratör via e-post eller telefon 054-51 51 89.
Klicka på Logga in för att starta din anmälan/ansökan.
För att logga in på tjänsten behöver du BankID.
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp på denna sida (klicka på Meny).
Är du redan inloggad, tryck Nästa.