För att använda vår e-tjänst för bygglov och andra åtgärder, loggar du in med din e-legitimation (för närvarande endast BankID).
I vår e-tjänst ansöker och anmäler du byggärenden gällande:
- Bygga nytt (bygglovspliktig åtgärd)
- Bygga till (bygglovspliktig åtgärd)
- Inglasning av befintlig balkong/uteplats
- Bygga ny attefallsbyggnad (anmälningspliktig åtgärd)
- Attefallsåtgärder (anmälningspliktig åtgärd)
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivning av byggnad
- Marklov
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispens (byggnation inom strandskyddsområde)
- Skyltar och ljusanordningar
- Mur och plank
- Trädfällning
Företagsombud
Om du agerar för ett företag, kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att ansöka och sedan följa ärendet.
Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Jag har inte digitala handlingar?
Om du inte har dina bygghandlingar digitalt, kan du ändå skicka in din ansökan/anmälan via e-tjänsten.
Eventuella handlingar kan du komplettera med senare, via vanlig post, e-post eller via vår e-tjänst Komplettera ditt pågående ärende.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggningen av ditt ärende och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Länk till information om bygglovstaxan
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av miljö- och byggförvaltningen och blir fördelad till en handläggare.
Vi kommer att kontakta dig löpande, via digital post eller angiven e-postadress, under tiden vi handlägger ditt ärende.
Observera att handläggningen av ärendet inte påbörjas, förrän ansökan eller anmälan är komplett med alla handlingar som behövs.
Saknas något, kommer handläggaren att kontakta dig och begära en komplettering.
Problem att logga in?
Har du problem med e-tjänsten, kontakta då gärna e-tjänstens administratör via e-post eller telefon 054-51 51 89.
Klicka på Logga in för att starta din anmälan/ansökan.
För att logga in på tjänsten behöver du e-legitimation.
Du kan när som helst spara ett påbörjat ärende och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Dina sparade ärenden finns på Min sida, som du hittar högst upp på denna sida (klicka på Meny).
Är du redan inloggad, tryck Nästa.