Hammarö kommun står bakom dessa e-tjänster.
Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda dem. Det här dokumentet beskriver hur e-tjänsterna uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss, så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgängliga är e-tjänsterna?
Vi är medvetna om att delar av e-tjänsterna inte är helt tillgängliga.
Se avsnitten längre nedan med detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.
- Användning utan synförmåga
- Användning med nedsatt synförmåga
- Användning med nedsatt färgseende
- Användning med nedsatt finmotorik eller styrka
- Användning med kognitiv nedsättning
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av e-tjänsterna?
Om du behöver innehåll från e-tjänsterna som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan kan du kontakta oss. Kontaktuppgifter finner du i webbsidans fot.
Rapportera brister i e-tjänsternas tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänsternas tillgänglighet.
Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav kan du kontakta oss, så att vi får veta att problemet finns. Kontaktuppgifter finner du i webbsidans fot.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till anmäla till Myndigheten för digital förvaltning (öppnas i ett nytt fönster/flik).
Teknisk information om e-tjänstenernas tillgänglighet
Dessa e-tjänster är inte förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan, är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem vid användning utan synförmåga
- Skärmläsare läser upp många bilder antingen felaktigt eller inte alls.
- Skärmläsare läser inte upp alla hjälptexter, ledtexter eller felmeddelanden för fält i formulär. Det gör att du inte får veta vad du ska skriva in eller om det blir något fel.
- Tjänster med kartor har information som inte är åtkomlig om du inte kan använda en mus.
- Vissa länktexter förklarar inte vart länken leder; till exempel "Visa".
- Vissa knappar har otydlig text som "Visa". Andra kan innehålla långa filnamn med konstiga tecken.
- Viktiga felmeddelanden saknas ibland. Det kan göra att du inte kommer vidare, utan att få veta varför.
- Skärmläsare riskerar att missa innehåll, på grund av fel i HTML-koden.
- Fält som ger sökförslag medan man skriver fungerar inte med skärmläsare.
- Skärmläsare informeras inte om komponenter som tabbfliksmenyer och läser därför inte upp dem korrekt.
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
- Fält där du skriver in uppgifter om dig själv visar inte rätt förslag för autokomplettering.
- I mobilvy krävs skrollning i sidled för att nå hela navigeringsmenyn. Vissa tabeller presenteras på ett svårläst sätt i mobilvy.
- Viss information kan bli delvis skymd om du ställer in utökade textavstånd (till exempel ordmellanrum).
Problem vid användning med nedsatt färgseende
- Viktig information indikeras ibland enbart med röd textfärg, som kan vara svår att särskilja från omgivande (svart) text.
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
Problem vid användning med kognitiv nedsättning
- Vissa länktexter förklarar inte vart länken leder; till exempel "Visa".
- Vissa knappar säger bara "Visa". Du kan behöva titta på texter i närheten av knappen för att förstå vad som kommer att visas om du trycker på knappen.
- Viktiga felmeddelanden saknas ibland. Det kan göra att du inte kommer vidare, utan att få veta varför.
- Fält där du ska skriva in telefonnummer eller mejladress kan sakna upplysningar om hur du ska skriva in texten (vilket format). Ibland saknas information om vilka fält du måste fylla i.
- Många felmeddelanden talar om att något är fel, men ger dig ingen hjälp om hur du ska rätta till felet.
Hur vi testat webbplatsen
Useit Consulting AB, på uppdrag av Sokigo AB, har gjort en oberoende granskning av e-tjänsterna. Senaste bedömningen gjordes den 3 mars 2023. Granskningsmetod (öppnas i ett nytt fönster/flik).
Redogörelsen uppdaterades senast den 29 november 2023.