Från och med 25 maj 2018 gäller EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR).
Hammarö kommun hanterar en mängd olika personuppgifter, för olika ändamål. Det kan exempelvis vara personuppgifter kopplade till elever, brukare eller privatpersoner som söker bygglov eller ekonomiskt bistånd. Vi kan behöva spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer eller fastighetsbeteckning.
När kommunen behandlar personuppgifter, ska behandlingen uppfylla de grundläggande principerna som anges i dataskyddsförordningen. Det innebär bland annat att personuppgifter bara får samlas in för berättigade ändamål som inte är alltför allmänt hållna och att mängden uppgifter ska begränsas till vad som är nödvändigt för ändamålen. Uppgifterna får inte heller sparas längre än nödvändigt.
Dina uppgifter kommer att kunna behöva sparas. Hur länge dina personuppgifter sparas beror på ändamålet med behandlingen. Dina personuppgifter kommer tas bort när de inte längre nyttjas enligt gällande dokumenthanteringsplaner.
Utöver de grundläggande principerna, måste det även finnas en laglig grund för behandlingen. De lagliga grunderna är:
- Aktivt samtycke från den registrerade
- Avtal med den registrerade
- Om det finns en rättslig förpliktelse
- För att skydda den registrerades grundläggande intressen
- För att fullgöra en uppgift av allmänt intresse
- Myndighetsutövning
- Intresseavvägning
De personuppgifter vi behandlar om dig kan komma att delas med tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Om vi överför dina personuppgifter till länder utanför EU och EES-länderna Norge, Island och Liechtenstein kommer vi att informera dig.
I Hammarö kommun är respektive nämnd personuppgiftsansvarig för sina behandlingar. En samordnare är utsedd på varje förvaltning, för att kunna svara på frågor och hjälpa dig vid funderingar.
För att utöva dina rättigheter ska du därför vända dig till den nämnd som ansvarar för aktuell behandling. Du har rätt att kontakta oss, om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Klicka här för blankett om begäran av registerutdrag.
Ett dataskyddsombud ska finnas för varje nämnd och bolag, vars uppgift är att se till att lagstiftningen följs och i Hammarö har vi en kommungemensam funktion för det.
För att nå vårt dataskyddsombud kan du e-posta till dataskyddsombud@hammaro.se eller ringa Kontaktcenter 054-51 50 00.
Om du har synpunkter på vår behandling av dina personuppgifter, har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.
Klicka här för att läsa mer om hur Hammarö kommun jobbar med hantering av personuppgifter.
Klicka här för att komma till Integritetsskyddsmyndigheten.