Följande frågor och svar finns:
- Hur ofta kontrolleras verksamheten?
- Svar:
En livsmedelsinspektör kommer och kontrollerar verksamheten efter du startat upp.
Hen kontrollerar då att lokalen och hanteringen av råvaror uppfyller kraven enligt livsmedelslagstiftningen och att du har ett fungerande egenkontrollprogram.
Därefter sker regelbunden kontroll, som du betalar en årlig kontrollavgift för. Hur ofta kontrollen sker beror på företagets hygienrisker och mathanteringens omfattning.
- Kan jag vara anonym?
- Svar:
Ja, du har rätt att vara anonym.
Men om du gör anmälan anonymt kan det försvåra miljö- och byggförvaltningens möjligheter att handlägga anmälan.
Om du uppger ditt namn, går det inte att vara anonym.
- Måste oljecisterner kontrolleras även om de inte används?
- Svar:
Ja, en cistern är antingen i bruk eller så har den tagits ur bruk. Det finns inget däremellan.
För att en oljecistern ska anses vara ur bruk ska den rengöras och påfyllningsanordningen ska tas bort eller plomberas. Du ska då informera miljö- och byggförvaltningen.
Om cisternen inte har rengjorts, ska den kontrolleras med bestämda intervall. I de flesta fall vart sjätte eller vart tolfte år, precis som tidigare.
- När kommer någon och kontrollerar verksamheten?
- Svar:
När du anmäler att du startar en verksamheten, kommer en miljöinspektör och kontrollerar att lokalen uppfyller kraven.
Du ska också ha ett egenkontrollprogram och själv planera och kontrollera för att motverka eller förebygga olägenheter för människors hälsa. All dokumentation ska sparas och vara tillgänglig för tillsynsmyndigheten.
Vissa verksamheter kommer också att få betala en årlig tillsynsavgift och får då regelbunden och planerad tillsyn.
- Vad gäller om man flyttar en oljecistern?
- Svar:
Vid flytt av en fast installerad oljecistern i mark eller utomhus, ska du informera miljö- och byggförvaltningen innan cisternen flyttas.
Om några ändringar i cisternen eller anordningarna som hör till cisternen görs, ska en kontroll av cisternen göras av ett ackrediterat företag innan cisternen tas i bruk igen.
- Vad gäller om man tar en oljecistern ur bruk?
- Svar:
När en cistern och dess rörledningar tagits ur bruk, ska detta anmälas till miljö- och byggförvaltningen.
Detta gäller alla cisterner oavsett placering och som har en volym mellan 1 –10 m³.
Cisternen ska tömmas på olja och rengöras. Avfall från rengöringen ska omhändertas som farligt avfall. Påfyllningsledningarna ska tas bort eller plomberas.
En markförlagd cistern bör du efter tömning i första hand gräva upp. Om den lämnas kvar i marken, bör du sandfylla den för att undvika framtida sättningar.
För handläggning av ärendet tas en handläggningavgift ut.
- Vad händer efter att jag anmält om misstänkt matförgiftning?
- Svar:
När en anmälan om misstänkt matförgiftning kommit in till miljö- och byggförvaltningen, gör livsmedelsinspektörerna en bedömning om en utredning ska påbörjas. Generellt gäller:
- om en person har insjuknat innebär det inte att vi automatiskt gör ett kontrollbesök. En kontakt tas dock alltid med verksamheten för att informera och diskutera händelsen.
- om två personer (från olika hushåll) eller fler drabbats, och/eller vid stark misstanke att det finns ett tydligt samband med maten, gör livsmedelsinspektörerna ett kontrollbesök. Då kan provtagning bli aktuellt.
- Vad kostar det att anmäla en verksamhet?
- Svar:
Avgiften för anmälningspliktigt yrkesmässig hygienisk verksamhet är 4 960 kronor, enligt kommunens taxa.
Årlig tillsynsavgift
I samband med anmälan kommer verksamheten att riskklassas och tilldelas årlig tillstid och får betala en fast, årlig tillsynsavgift.
Avgiften omfattar kalenderår och betalas i förskott från det år som följer efter att anmälan gjorts.
- Vad kostar det att registrera en verksamhet?
- Svar:
Kommunen tar ut en registreringsavgift för att ta fram ett registreringsbevis.
Det motsvarar en timmes arbete, med en timavgift på 1 240 kronor.
Utöver detta betalar du en årlig kontrollavgift, baserad på den kontrolltid som krävs för verksamheten.
Kontrolltiden fastställs i samband med anmälan för registrering och kommer i ett separat beslut.
- Vad är en livsmedelsverksamhet/livsmedelsföretag?
- Svar:
Exempel på livsmedelsverksamheter/livsmedelsföretag kan vara livsmedelsindustrier, restauranger, caféer, butiker, kiosker, skolor, förskolor, sjukhus och äldreboenden.
Även matimportörer, transportörer, gruppboenden och hemtjänsten bedriver livsmedelsföretag.
Begreppet livsmedelsverksamhet/livsmedelsföretag, inkluderar alla typer verksamheter där du bereder, bearbetar eller eller på annat sätt hanterar livsmedel.
- Vad är en yrkesmässig hygienisk verksamhet?
- Svar:
Det är till exempel verksamheter som erbjuder massage, hudvård, fotvård, hårvård, håltagning, piercing, tatuering och akupunktur.
För verksamheter som innebär risk för blodsmitta, genom användning av skalpeller, akupunkturnålar, piercingverktyg eller andra liknande stickande eller skärande verktyg, gäller det att man måste anmäla verksamheten till miljö- och byggförvaltningen.
Anmälan ska göras senast 6 veckor innan verksamheten startar.
- Varför ska jag anmäla att jag blivit matförgiftad?
- Svar:
Om matförgiftningen beror på att exempelvis en restaurang eller ett café har brister i sin hantering, är det viktigt att livsmedelsinspektörerna får veta detta.
De kan då undersöka vad som kan ha orsakat matförgiftningen. De kontrollerar också att verksamheten rättar till eventuella brister.
- Vilka krav ställs på en livsmedelslokal?
- Svar:
Lagstiftningen ställer en hel del krav på livsmedelslokaler, exempelvis på hur utrymmena ska utformas, vilken typ av material som får användas, tillgång till vatten, avlopp och handtvättsmöjligheter.
Läs gärna mer på Livsmedelsverkets hemsida eller kontakta miljö- och byggförvaltningen.
- Vilka krav ställs på lokalen?
- Svar: Lokalen bör:
– inte användas till annan verksamhet än vad den är avsedd för,
– vara väl avskild, om den ligger i anslutning till annan verksamhet eller bostad,
– vara utformad så att det är enkelt att göra rent och desinficera både lokalen och verktygen som används,
– vara utformad så att behandlingar med risk för blodsmitta kan utföras avskilt från andra typer av behandlingar,
– ha en god luftkvalitetLäs mer om hygienlokaler här:
- Vilka ska anmäla sin verksamhet?
- Svar:
Alla som bedriver yrkesmässig hygienisk verksamhet som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta, genom användning av skalpeller, akupunkturnålar, piercingverktyg eller andra liknande skärande eller stickande verktyg är skyldig att anmäla detta.
Anmälan ska göras till din kommun, där verksamheten bedrivs.
- Vilka ska registrera sin verksamhet?
- Svar:
Alla som bereder, bearbetar eller hanterar livsmedel tillfälligt eller yrkesmässigt ska registrera sig hos kontrollmyndigheten. Det gäller alla typer av verksamheter.
Kontrollmyndigheten i Hammarö kommun är miljö- och byggförvaltningen.
- Vilka störningar handläggs inte av miljö- och byggförvaltningen?
- Svar:
Vissa typer av klagomål gäller sådant som visserligen kan vara störande, men som inte räknas som en olägenhet i lagens mening.
- Klagomål på vilda djur som t.ex. fåglar, rådjur och grävlingar - kontakta din fastighetsägare
Andra vanliga frågor gäller arbetsmiljö och inomhusmiljö om man bor i egen villa.
- Övriga problem med inomhusmiljön i privata villor (enbostadshus) - kontakta lämplig konsult