Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Hantering av personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer, adress,  telefonnummer och e-postadress. Syftet med en sådan behandling är för att vi ska kunna handlägga ditt ärende och fullgöra vår uppgift som myndighet.
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Dina uppgifter kommer att bevaras.

Vi kommer även använda dina personuppgifter (namn, e-postadress) för en enkät efter avslutat ärende. Enkäten är ett led i vårt kvalitets- och utvecklingsarbete och deltagandet är frivilligt.
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter för detta ändamål är allmänt intresse.
Dina uppgifter kommer efter utskicket att sparas i enkätverktyget i 6 månader.

Vi har fått dina uppgifter från dig själv. I samband med handläggningen kan vi komma att hämta kompletterande uppgifter från fastighetsregister och andra allmänt tillgängliga källor.
Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

De personuppgifter vi behandlar om dig, kan komma att delas med andra förvaltningar inom kommunen, överprövande instans ex. Länsstyrelsen och de personuppgiftsbiträden som behandlar information för vår räkning
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är miljö- och byggnadsnämnden.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på mbn@hammaro.se

Du når vårt dataskyddsombud via dataskyddsombud@hammaro.se eller 054-51 50 00 (kontaktcenter).

Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter, har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Livsmedelsverksamhet – anmäla ny verksamhet eller ändring/avslut av befintlig verksamhet

Lämna uppgifter om en livsmedelsverksamhet i Hammarö kommun

Här anmäler du att ett företag ska starta en livsmedelsverksamhet, ändra en befintlig verksamhet eller avsluta en befintlig verksamhet.
I e-tjänsten ska du också lämna de uppgifter som kommunen behöver för att bestämma rätt kontrollfrekvens och planera kommande kontroller. 

Rätt myndighet?

För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter, som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar, gäller särskilda regler. 
Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på livsmedelsverket.se

Certifikat

Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet, är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.

E-tjänstens delar

I e-tjänsten behöver du lämna uppgifter om följande delar:

  • Aktör
  • Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
  • Övrig information

Du kan läsa mer om varje del här nedan.

Aktör

Vem driver verksamheten? 

Här lämnar du uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver eller kommer att driva verksamheten.
Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening. Fortsättningsvis säger vi "företag".

Kommunen behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten och för att veta vart man ska skicka till exempel brev och fakturor. 

Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut

Du behöver ange anläggningsinformation manuellt (namn och adress).

Övrig information

Här har du möjlighet att ange information som inte framgår i alla andra frågeställningar i e-tjänsten.

Avgift

För registering av en livsmedels- eller kontaktmaterialverksamhet, tar vi ut en handläggningsavgift motsvarande en timmes handläggningstid.

Timtaxan är för tillfället 1 453 kronor (2025-01-01).

Att anmäla ändringar eller avslut av en verksamhet, är kostnadsfritt.

Blankett?

Om du av någon anledning inte kan använda e-tjänsten, till exempel om du saknar BankID eller har skyddade personuppgifter, måste du istället kontakta oss på annat sätt.

Kontaktuppgifterna ser du nedan.

Kontakt

Om du har frågor, kan du vända dig till en livsmedelsinspektör på miljö- och byggförvaltningen.
Kontakta oss via e-post miljo@hammaro.se eller telefon 054-51 50 00 (vx).

 
Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@hammaro.se

Besök oss

Mörmovägen 5, Skoghall

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse