Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Hantering av personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer, adress, fastighetsbeteckning, telefonnummer och e-postadress. Syftet med en sådan behandling är för att kunna handlägga ditt ärende och fullgöra vår uppgift som myndighet.

Vi har fått dina uppgifter från dig själv. I samband med handläggningen kan vi komma att hämta kompletterande uppgifter från andra allmänt tillgängliga källor.
Vi tillämpar alltid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Dina uppgifter kommer att sparas i fem år.

De personuppgifter vi behandlar om dig, kan komma att delas med andra förvaltningar inom kommunen, överprövande instans och de personuppgiftsbiträden som behandlar information för vår räkning.
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är servicenämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Detta gör du enklast genom att kontakta oss på service@hammaro.se
Du når vårt dataskyddsombud via dataskyddsombud@hammaro.se eller 054-51 50 00. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter, har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Ansökan om ny eller ändrad utfart

Ansökan om ny eller ändrad utfart till allmän väg

Enligt enligt 39 § väglagen (1971:948), måste du alltid ha tillstånd från väghållningsmyndigheten för att ansluta en enskild väg eller en tomtutfart till allmän väg.
Du måste även ha tillstånd om du vill ändra en anslutning, till exempel bredda eller flytta den.

I den här tjänsten kan du ansöka om tillstånd för anslutning till de vägar som Hammarö kommun är väghållare för.

I samband med att du får tillstånd för en ny eller ändrad anslutning, kan du få föreskrifter om läge och utförande.

Observera att en karta över fastighetens läge, samt skiss över planerad anslutning alltid ska bifogas.

Vägar som omfattas

En allmän väg är våra större vägar som har nummer. De ska inte blandas ihop med vanliga kommunala vägar, som är den egentliga benämningen på kommunala gator inom till exmpel tätbebyggt område.

  • 561 - Lövnäsleden och Rudsvägen

  • 565 - Tynäsvägen

  • 566 - Lindenäsvägen

Trafiksäkerheten och framkomligheten får inte försämras

En ny väganslutning, det vill säga en utfart, får inte försämra trafiksäkerheten på vägen. Anslutningen måste ske från ett vilplan, som rymmer minst en personbil i plant och vinkelrätt läge mot den allmänna vägen.
Föraren ska ha fri sikt längs den allmänna vägen, från minst tre meter in på utfartsvägen. Man ska inte behöva köra ut i körbanan på den allmänna vägen för att få tillräcklig sikt.
Hur lång siktsträckan behöver vara varierar beroende på maximalt tillåten hastighet och vilken typ av väg det är.
Den nya utfarten får inte heller försämra framkomligheten på den allmänna vägen.

Det måste finnas plats att vända en bil på tomten, så att man inte behöver backa ut på vägen. Sikten till mötande trafik måste vara tillräcklig, för att man ska kunna köra in på utfarten på ett säkert sätt från den allmänna vägen.

Hellre en utfart än flera i närheten av varandra 

Undersök alltid om det går att använda de utfarter som redan finns, innan du ansöker om att göra en ny.
Flera utfarter i närheten av varandra ökar risken för att besökare väljer fel och måste backa och vända på vägen. Utfarter ökar också risken för personskador vid en avåkning, eftersom utfarten kan göra att det blir tvärstopp.

Kontakta oss

Om du har frågor kring ansökan, kan du kontakta vår trafikingenjör via 054-51 50 00 eller skicka e-post till service@hammaro.se 

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@hammaro.se

Besök oss

Mörmovägen 5, Skoghall

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse