Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Hantering av dina personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer, adress, fastighetsbeteckning, telefonnummer och e-postadress. Syftet med en sådan behandling är för att vi ska kunna handlägga ditt ärende och fullgöra vår uppgift som myndighet. 

Vi har fått dina uppgifter från dig själv. I samband med handläggningen kan vi komma att hämta kompletterande uppgifter från fastighetsregistret eller andra allmänt tillgängliga källor. Vi tillämpar alltid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning. Dina uppgifter kommer att bevaras.

Vi kommer även använda dina personuppgifter (namn, e-postadress) för en enkät efter avslutat ärende. Enkäten är ett led i vårt kvalitets- och utvecklingsarbete och deltagandet är frivilligt. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter för detta ändamål är allmänt intresse. Dina uppgifter kommer efter utskicket att sparas i enkätverktyget i 6 månader.

De personuppgifter vi behandlar om dig, kan komma att delas med andra förvaltningar inom kommunen, överprövande instans ex. Länsstyrelsen och de personuppgiftsbiträden som behandlar information för vår räkning. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är miljö- och byggnadsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Detta gör du enklast genom att kontakta oss på mbn@hammaro.se  

Du når vårt dataskyddsombud via dataskyddsombud@hammaro.se eller 054-51 50 00 (kontaktcenter). Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter, har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.

Yrkesmässig hygienisk verksamhet

Om du ska starta en yrkesmässig hygienisk verksamhet, där det finns risk för blodsmitta eller annan smitta, måste du först anmäla det till miljö- och byggförvaltningen.

Exempel på sådana hygieniska verksamheter är håltagning, rakning (användning av rakkniv), fotvård, akupunktur, tatuering och piercing.
Du ska även anmäla om du gör större ändringar i en verksamhet.

Det är viktigt att anmäla innan du börjar använda din hygienlokal. Anmälan ska göras minst 6 veckor innan verksamheten beräknas starta.

Startar du din verksamhet utan att först ha anmält, får du betala en miljösanktionsavgift på 3 000 kronor.

Vilka handlingar behövs?

Du kommer att behöva bifoga en ritning för att vi ska kunna bedöma anordningar, lokaler eller anläggningar.
Du kan ofta få en ritning från din hyresvärd eller beställa den från kommunens ritningsarkiv.
Tänk på att ritningen bör vara skalenlig och visa inredning och liknande.

Om du inte har dina dokument i digitalt format, går det bra att komplettera din anmälan via vanlig post.

Avgift

För handläggning av anmälan tar vi ut en handläggningsavgift, enligt kommunens taxa för tillsyn och prövning enligt miljöbalken.

Avgiften är för tillfället 4 200 kronor.

Anmälningspliktiga verksamheter omfattas också normalt av en årlig tillsynsavgift, som ska betalas från och med året efter anmälan.
Eventuell årlig avgift meddelas i ett separat avgiftsbeslut som kan överklagas.

Mer information

Behöver du mer tips och information, så rekommenderar vi att du ex. läser Socialstyrelsens handbok om yrkesmässig hygienisk verksamhet och även tittar på de allmänna råden 2006:4.
Mer infrormation och hjälp går också ofta att få från din branschorganisation.

Har du frågor kan du alltid kontakta miljö- och byggförvaltningen på telefon 054-51 50 00 eller via e-post miljo@hammaro.se 

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@hammaro.se

Besök oss

Mörmovägen 5, Skoghall

Snabblänkar

  • Startsida e-tjänster
  • Behandling av personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse